USA: Dag 8

7 mei 2016 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Het opstaan gaat steeds wat lastiger. Het plan om vroeg in LA te zijn loopt de nodige vertraging op. Nou ja, we kunnen in ieder geval genieten van een lekker zonnetje en een mooi uitzicht op de zee vanaf onze plek. Tijdens het ontbijt spotten we een walvis die een klein stukje uit de kust voorbij zwemt. De afstand is toch nog behoorlijk maar we zien onmiskenbaar dat er een walvis zwemt. Sterker nog, het lijkt erop dat het er twee zijn. We zien in ieder geval duidelijk de rugvin boven water komen en een keer zien we ook duidelijk de staart boven water komen. Ik hou het erop dat het een jonkie is met zijn moeder gezien de korte periodes dat ze onder water blijven. Ongelofelijk dat je die beesten gewoon recht voor je neus voorbij ziet zwemmen. Even later als de dames gefaseerd onder de douche gaan, spot ik wederom een walvis. Deze jongen spuit met zijn luchtgat en daarop ga ik met mijn camera op jacht naar wat kiekjes. Uiteraard blijven deze beperkt tot een niet geheel herkenbare vlek in het blauwe water maar ik weet zelf dat het een walvis is. Ook dit keer blijkt het niet een einzelganger te zijn maar als ik me niet vergis zijn het dit keer 3 walvissen. Ze zwemmen overigens op exact dezelfde afstand van de kust dan de anderen. Wellicht loopt er zoiets als een walvisroute.

Na nog een 3e walvisparade te hebben gespot vertrekken we uiteindelijk naar LA. Naar mate we dichterbij komen, herkennen we de skyline van LA. Over een 5-baans snelweg rijden we dan LA binnen. Op de achtergrond zien we al de Hollywood letters staan. We rijden daar dan maar gelijk naartoe. Het doel is om naar de letters zelf toe te gaan. Onderweg komen we beroemde straten tegen zoals Santa Monica Boulevard, Sunset Boulevard en natuurlijk Hollywood Boulevard. We laten deze vooralsnog voor wat ze zijn en beginnen de hollywood heuvels op te rijden op weg naar de letters. Het blijkt al behoorlijk druk te zijn en gek genoeg zijn we niet de enigen met het plan om de letters te gaan bezoeken. We worden naar het Observatory geleid, want blijkbaar kun je per auto al jaren niet meer bij de letters zelf komen. Op zich niet erg al ware het dat parkeren met een grote camper op de smalle en bochtige straatjes niet heel erg eenvoudig te zijn. Daarbij is het ook nog een keer stervensdruk en de zeer beperkt vrijkomende plekjes langs de weg zijn veel te klein voor de camper. Uiteindelijk gaan we weer zover naar beneden dat we een eventuele wandeltoch naar de letters, via het Observatory, maar moeten laten schieten.

Dan maar op naar de Hollywood Boulevard en sterren spotten op het trottoir. Vanuit de Holllywood Boulevard schijn je overigens ook goed de Hollywood letters te kunnen fotograferen. Dat laatste blijkt nog lastiger te zijn dan gedacht maar we richten ons eerst op het chinese theatre en de sterren. De sterren liggen er met de bosjes maar voor ons bekende namen valt niet mee. 9 op de 10 namen kent geen van ons allen. Maar gelukkig liggen er zoveel dat we ook voldoende bekende namen vinden. Van Jimmy Hendrix tot Donald Trump en van Donald Duck tot de Beegees.

Er staan ook een aantal muzikanten op Hollywood Boulevard die hun eigen muziek proberen te pluggen. Zelf gedrukkte Cdtjes die ze voor een bescheiden donatie van de hand proberen te doen. Een keer trappen we erin bij een vriendelijke donkere jongeman die een soort van layed-back R&B muziek maakt. We doneren wat dollars en in ruil krijgen we een Cdtje van hem. Hopelijk wordt het nog wereldberoemd en wordt ons Cdtjes dan mogelijk nog wat geld waard. De kans zal klein zijn gezien het aantal muzikanten dat zich op Hollywood Boulevard ophoudt maar in ieder geval heeft hij zijn naam mee. Iets van Huppeldepup Jacksonn. Vast en zeker heel verre familie van MJ himself. Na een uurtje waarin we nog wat mondvoorraad hebben weten te bemachtigen gaan we terug naar de camper. We vervolgen onze reis richting Beverly Hills.

In Beverly Hills kunnen we gaan sterren spotten maar allereerst moeten we even langs “Sprinkles”. Dit is een cupcake zaakje waarbij ze zelfs een heuse cupcake vending machine hebben aan de buitenkant van hun etablissement. De dames trekken allemaal een cupcake uit die automaat en peuzelen deze gulzig op. Nu nog even een fles water scoren om het weg te spoelen en dan gaan we sterren spotten. Althans proberen hun huizen te vinden en dan een glimp van iets noemenswaardig op te vangen. Met behulp van onze vrienden bij google vinden we wat adressen. Ons eerste slachtoffer gaat Arnold Schwarzeneggen worden. Het is iets van 20 minuten rijden maar blijkbaar zitten de sterren niet allemaal bij elkaar op de lip en moeten er nu eenmaal wat miles worden afgelegd. Na 20 minuten rijden we dan de straat in waarlangs Arnie's optrekje moet liggen. Wat een teleurstelling. Het enige wat we zien is een enorm hek waarmee de toegangsstraat tot zijn optrekje is afgesloten. Zijn huis ligt hier nog iets van een mile vandaan. We zien helemaal niks nakkes nada noemenswaardigs. Dan gaan we maar naar Harry Styles van One Direction. Dit vinden Lotte en Femke wel interessant en ook die moeten we happy proberen te houden tijdens de sterren speurtocht. Eenmaal aangekomen in de buurt van Harry's optrekje mogen we hetzelfde fenomeen ervaren. Deze hele toegangsweg is hermitisch afgesloten. Helaas weer mis. Maar tijdens het verlaten van de straat waar we nog wel konden komen zien we een witte Lamborgine langs de weg staan. Van wie hij is weten we niet maar het is een vette bak en we leggen hem vast op de gevoelige plaat. Al is het alleen voor Frank die dat moet kunnen waarderen. Een voorbijganger verteld ons dat de eigenaar van de Lambo nog wat meer scheurijzers heeft waaronder een Ferrari. Na het nummerbord te hebben gegooglet blijkt het te gaan om een rapper genaamd Young Jeezy aka Jay Jenkins. Nog nooit van gehoord maar hij is in ieder geval succesvol genoeg om een paar miljoen dollar in een paar auto;s te pompen. In dezelfde buurt ligt het optrekje van Carry Fisher aka prinses Leia. Dit gaat onze laatste poging worden. Maar ook hier weer hetzelfde resultaat. Blijkbaar kiezen alle celebs hun huizen uit op bescherming tegen de priemende oogjes van o.a. touristen. Goh, verrassend! Toch een foto maken van het hekwerk en dan houden we het voor gezien.

Op naar de volgende camping voor de nacht, namelijk Balboa RV Park. Dit is het dichtsbijzijnde rv park nabij Universtal Studios waar we morgen naar toe gaan. We pogen nog tevergeefs een supermarkt te vinden en beperken ons uiteindelijk tot een 711 waar we een gallon drinkwater kopen. Eten doen we bij een authentieke amerikaanse hamburgertent waarvan me de naam alweer is ontschoten. Er komen blijkbaar veel oudjes waarvan er eentje besluit om te vallen als wij binnen zitten. Paniek alom maar de ouwe rakker blijkt in orde te zijn. Nadat we de helft van ons eten in doggy-bags hebben verwerkt, want uiteraard zijn de amerikaanse porties ons te machtig, gaan we naar de camping. Een mannetje met ADHD trekjes helpt ons naar onze plek en het is weer tijd om de rolluiken dicht te trekken.