USA: Dag 4

3 mei 2016 - Groveland, Verenigde Staten

Goed uitgerust worden we wakker. We verorberen een ontbijtje en gaan dan vertrekken richting Yosemite. Voordat we de camping af rijden gaat Judith nog even naar het toilet, iets wat een belangrijke gebeurtenis achteraf blijkt te zijn.

Er zijn die dag geen files en dus kunnen we lekker kilometers of eigenlijk miles maken. Na ruim een uur en iets van 60 miles te hebben afgelegd komt Judith ineens tot de ontdekking dat ze haar telefoon niet kan vinden. In het klaphoesje van de telefoon bevindt zich ook haar creditcard en dus reden genoeg tot paniek. Al snel herinnert ze zich dat de telefoon mogelijk achter gebleven is op het toilet van turtle beach. Een snel telefoontje bevestigt dat vermoeden en we kunnen rechtsomkeer maken richting turtle beach. Na weer een ruim uur terug begint de tocht richting Yosemite opnieuw.

Door de onverwachte retourtje naar turtle beach komen we rijden pas in de loop van de middag Yosemite binnen. Opvallend is het grote aantal verbrande bomen. Er blijken hier en daar bosbranden te zijn geweest en dat resulteert in de nodige aangetaste gebieden in Yosemite. De basten van veel bomen zijn pikzwart, de takken wit maar de planten op de bodem zijn felgroen. Het natuurlijke herstel van de bossen is mooi te zien. Niet zoals verwacht maar niet minder indrukwekkend. Des te dichter we Yosemite Village benaderen, des te indrukwekkender wordt Yosemite. We rijden langs de tunnel view en valley view maar helaas zijn de parkeerhavens te klein en te vol om er te kunnen stoppen die dag om het uitzicht rustig in ons op te nemen en wat foto's te maken. Gearriveerd aan de voet van El Capitan is er eindelijk gelegenheid om te stoppen. El Capitan aan de ene kant en de Bridal Vail Falls aan de andere kant maken behoorlijk indruk.

Na dit machtige in een van 's wereld mooiste gebieden gaan we naar Yosemite Village. Omdat we niet zoveel tijd meer hebben moeten we ons bezoek beperken tot een korte hike naar de Lower ... Falls. Het is indrukwekkend om het geweld van het water van dichtbij te mogen meemaken. Een buldered geluid en een sterke wind als gevolg van het neerklateren van het water. De verplichte fotoshoot wordt afgewerkt en we keren weer terug richting Yosemite Village en ons mobiel huisje. We besluiten het voor gezien te houden en nemen ons voor om de volgende dag terug te komen.

Onze beoogde eindbestemming van de dag is Yosemite Ridge Resort. Helaas blijkt deze vol te zijn en moeten we een stukje verder rijden om vervolgens neer te strijken in Yosemite Pines Resort. Er is niemand aanwezig bij de receptie maar blijkbaar moet je dan zelf maar een plek uitzoeken en de plek weg te strepen van de lijst van nog beschikbare plekken. We kiezen ons plekje uit en rijden er naartoe. Achteruit zo'n gevaarte in een smalle opening tussen de bomen blijkt toch lastiger dan gedacht maar uiteindelijk staat ie dan toch. Als we de zaak willen aansluiten blijkt de familie die we leerden kennen bij het afhalen van de RV tegenover ons te staan op deze camping. Even snel bijpraten en het gesprek gaat al snel richting teleurstellende eerste dag in de RV. Ook zij stonden in de file die wij de dag eerder moesten trotseren maar zij hadden (nog) geen internetverbinding toen en dus geen google maps. Gevolg: zijn hebben uren langer gedaan door de file braaf te volgen in plaats van onze detour volgen google maps. Ze vertellen ons dat ze na hun bezoek aan Walmart in Tracy (aangeraden door de dame bij de RV verhuur) helemaal kapot te zijn geweest als volg van de combinatie van de lange file en een 2 uur lang jankend kind. Ze besloten om te gaan slapen op de kampeerplaats van walmart maar werden na een paar uur verwijderd door de amerikaanse politie. Gelukkig bleef het daarbij maar ze waren toen wel genoodzaakt om verder te rijden. De aankomst op deze camping was ergens rond 03:00 uur. Hadden wij het toch beter uitgekiend achteraf.

Nadat we uitgekletst zijn en de camper aangesloten te hebben op de stroom en watervoorzieningen ga ik spaghetti koken en Judith ruimt de koffers uit en de camper in. De spaghetti gaat er prima maar daarna is het dan toch gelijk bedtijd, namelijk 10:00 uur. De kinderen ploffen in hun bedden en vallen gelijk in slaap en wij doen dat dunnetjes over. Ik maak een start met mijn reisverslag maar na anderhalve dag te hebben beschreven vallen ook bij mij de rolluiken dicht.