USA: Dag 19

18 mei 2016 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Het wordt vandaag beter weer dan gisteren. Gisteren was het namelijk wat kouder en winderig. En dus gaan we vandaag eerst even zwemmen in het zwembad op de camping. Er zijn twee zwembaden langs elkaar. Echter mogen maar in een van de twee zwembaden kinderen zwemmen. Blijkbaar houden amerikanen dan toch niet zoveel van kinderen dan dat ze pretenderen. Hoe dan ook gaan de dames dan maar in het andere zwembad zwemmen. Ik duik er zelf na een tijdje ook in en in de tussentijd is Judith nog wat boodschapjes gaan doen bij een nabij gelegen supermarkt. Als zij daarvan terug is komt ze ook even pootje baden in het zwembad. Daarna gaan wij nog even een beetje zonnen terwijl de dames nog wat doorspelen in het zwembad. Als het al ruim in de middag is, besluiten we terug te gaan naar de camping om daarna naar het “oude” Las Vegas te gaan

Na de lunch vertrekken we dus richting het oude Vegas. Onze Uber bestelling levert ons dit keer de vrolijke jonge Rebecca op. Zij kan ons prima vinden en blijkt onderweg van toegevoegde waarde te zijn. Ze is niet bepaald op haar mondje gevallen en verteld ons van alles over Las Vegas. Zo komen we al vanaf te weten over het oude Vegas. Alles lijkt daar te liggen en te beleven op Freemont Street. Aldaar aangekomen ziet het er inderdaad wel een beetje oud uit allemaal. Misschien dat Freemont Street pas gaat leven als het donker wordt en als de lichten aan gaan. Heel Freemont Street is overdekt met een soort scherm waarop 's avonds lichtshows worden gepresenteerd. We gaan dan maar die tijd overbruggen door wat op en neer te lopen op Freemont Street.

Er lopen de nodige mensen rond die op hun eigen manier wat geld proberen te verdienen. De meesten zijn verkleed in soms bizarre pakjes. Zo zie je naast de verplichte Elvis ook Gene Simmons en Paul Stanley van Kiss, spiderman en andere superhelden maar ook een wat ouder heerschap dat verkleed is als Cupido. In een rode string en vleugels op zijn rug geplakt gaat deze man gewoon op de foto met jonge kinderen. Voor ons te pervers en we lopen dan ook snel met een boog die mafkees voorbij.

Als we om de tijd te willen verdoen nog een klein gokje willen wagen in de Golden Nugget, worden we al snel weg gejaagd. Niet alleen is het voor kinderen (minors) verboden om te gokken in Nevada, het is voor hun zelfs verboden om te kijken. Dus zodra je maar ook even stil staat met je kinderen in een casino word je gelijk aangesproken door iemand van de security: keep moving sir! En dus dat feest gaat ook niet door. Uiteindelijk staan we een hele tijd te kijken naar een man die schilderijen aan het paintbrushen is. Indrukwekkend hoe hij in no time een schilderij kan maken met zeer beperkte middelen. Een paar spuitbussen, een mes en wat papier, dat is voldoende voor deze kunstenaar. Na een tijdje hier naar gekeken te hebben is het dan bijna 20:00 uur. Het tijdstip waarop de eerste lichtshow wordt gegeven op het overkoepelende scherm. Inmiddels zijn ook alle verlichting van de casino's, winkels en hotels aan gegaan op Freemont Street. En nu begint het inderdaad op Vegas te lijken. De lichtshow zelf is een mooie voorstelling. Over de gehele lengte van Freemont Street worden beelden geprojecteerd. Iedereen staat op dat moment stil en staart naar boven. Net zoals vele anderen sta ik dan ook het geheel op te nemen met mijn telefoon. Als het donker is, is Freemont Street dan toch een mooi stukje Vegas. Hier is het allemaal begonnen lang geleden en leeft het nog steeds. Het oude Vegas is weliswaar veel kleiner dan de Strip en de gebouwen veel minder groot maar desalniettemin is het niet minder groots.

Als de show is afgelopen, is het tijd om terug te gaan naar de camping. We regelen weer een Uber en binnen een half uurtje zijn we weer aan beland op de camping. Morgen rest ons de laatste dag en moeten we de camper inleveren. En dus moeten we alle spullen gaan inpakken. Dit blijkt toch wat meer werk te kosten dan gepland maar uiteindelijk is het dan zover. De koffers zijn ingepakt en we ploffen in bed, want morgen is het vroeg uit de veren om dan uiterlijk 10:00 uur de camper te kunnen inleveren.