USA 2018 dag 10: Orlando

1 augustus 2018 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

universalVandaag gaan we naar Universal. We hebben de keuze om naar het park Universal Studios te gaan of naar Universal Adventure Island. We stellen  de keuze uit totdat we er zijn en dan kiezen we er eentje afhankelijk van de drukte. Als we er zijn zien we geen verschil en gaan we zonder achterliggende gedacht rechtsaf, en dus naar Universal Studios. Het andere park komen we wel een ander keertje doen. Na wat strubbelingen met de kiosk waar we zelf de kaartjes zouden moeten kunnen ophalen, moeten we toch aankloppen bij een Universal medewerker voor de kaartjes. De techniek staat in dit geval letterlijk voor niets.

Eenmaal binnen kan het avontuur beginnen. We gaan gelijk bij Shrek 4D binnen, want daar is een korte wachtrij en die komen we zon ongeveer als eerste tegen. Het is dezelfde 3D film die we in California hebben gezien maar dat mag de pret niet drukken. De 4D effecten verrassen ons toch weer. Zo weten we dat je iets langs je enkels gaat voelen als in de film een horde spinnen op je afkomen maar toch schrikken we er allemaal van. Voor de rest vermakelijk en een leuke start van de dag.

universal harry potterEenmaal buiten kijken we tegen Despicable Me 3 aan, maar daar is de wachttijd al meer dan een uur. Dus besluiten we naar de Harry Potter sectie te gaan, want dat ligt helemaal aan de achterkant van het park en daar zijn de wachttijden nog te doen. Als we daar zijn, valt het met de drukte inderdaad nog mee. Ze hebben er een flink deel van Diagon Alley nagebouwd en de attractie die we daar gaan pakken is de Escape From Gringots. Het betreft een scene uit een val de films waarop een draak die opgesloten is in Gringots de weg naar buiten gaat vinden richting vrijheid. Als we richting Gringots lopen, zien we de draak al bovenop het gebouw. Het ziet er allemaal schitterend gemaakt uit. Aan elk detail is zowel van buiten als van binnen flink wat aandacht besteed.

universal harry potter gogglesAls we binnen zijn mogen we aansluiten in een relatief korte rij. Na iets van 20 minuten zullen we kunnen instappen. We lopen allereerst door de hal van Gringots waar de goblins druk aan het werk zijn. Het zijn mechanische poppen maar ze lijken verdorie bijna levensecht. Steeds verder komen we Gringots in en als we bijna helemaal door de rij heen zijn, krijgen we allereerst onze 3D brillen. De attractie is namelijk een achtbaan waar je om je heen door 3D beelden krijgt te zien. De 3D brillen zijn geheel in harry potter stijl. Daarna is het instappen geblazen en we laten ons meesleuren in het verhaal rondom de attractie. We sjezen van links naar rechts, ondervinden aan den lijve dat draken echt vuur spuwen. Want bij de beelden van de vuur spuwende draak, worden wij getracteerd op een vlaag van warmte. Aan het einde van de attractie is de draak inderdaad ontsnapt samen met Ron, Harry en Hermione zoals in de film. Dat was een mooie attractie.

universal harry potter butter beerEenmaal buiten gaan we Diagon Alley onderzoeken en lopen het ene na het andere winkeltje in. De dames worden getracteerd op beiden een beker "butter beer", zoals beschreven in de boeken en films. Mierezoet spul uiteraard, want het is bedoeld voor kinderen om te drinken. Op zich best lekker maar een hele beker atten is toch teveel van het goede.

universal harry potter knight busAls we Diagon Alley verlaten komen we bij de Knight Bus, ook uit de films van harry potter. De britse chauffeur staat langs de bus en je kunt er een praatje mee maken. In de bus hangt het hoofd van de voodoo pop uit de film en die kletst vrolijk mee. Waarschijnlijk zit er iemand in de bus die ongezien voor de pop spreekt maar het is net echt, inclusief stem en accent van uit de film.

universal tired

Daarna steken we over naar het Simpson gedeelte van het park. Ook daar hebben ze een 3D/4D attractie. We sjezen daar als een gek door de bizarre wereld van de Simpsons. De attractie is hetzelfde als in California en ook dit keer komen we er misselijk en duizelig uit. 3D/4D is op zich niet erg maar de snelheid van dit ding is teveel voor de gemiddelde mens. In ieder geval voor ons. Het nadeel van Universal is dat het merendeel 3D/4D attracties zijn en daar moet je maar tegen kunnen. Ook als we vervolgens met Jimmy Fallon door New York gaan sjezen is het een 3D/4D attractie.

Dit keer niet zo heftig maar toch raken we aardig aan de limiet. We besluiten even ergens te gaan zitten en wat te drinken om weer een beetje boven Jan te geraken. De dames blijken maar wat moe of misschien wel misselijk zijn geworden, want ze liggen levenloos aan een tafeltje met de ogen dicht.

universal mummyWe doen die dag nog een paar andere attracties zoals Fast & Furious en The Mummy. Aan het eind van de middag gaan we toch ook een show bezoeken, namelijk Fear Factor live. Het is een live show waarin kandidaten (bezoekers aan het park) kunnen meedoen aan een korte variant van de bekende show op MTV. De kandidaten moeten drie rondes doorstaan. Het zijn stunts waarbij de kandidaten 10 meter boven de grond ergens aan moeten hangen, vervolgens aan een kabel slingerend octopussen moeten werpen en opvangen en de laatste twee die overblijven mogen een obstakel run doen. Ze moeten tegen een wand klimmen om vlaggen te pakken, vervolgens in een auto klimmen die dan omhoog wordt getakeld en eenmaal boven mogen ze over de motorkap van de auto nog meer vlaggen pakken. Als laatste schieten op een schietschijf en degene die dat als snelste heeft gedaan, heeft gewonnen. Wat de kandidaten winnen is overigens onbekend. Eeuwige roem waarschijnlijk. Tussen de rondes door mogen andere mensen uit het publiek andere typische Fear Factor stunts doen, zoals met je hoofd opgesloten in een kooi vijf levende scorpionen op je gezicht krijgen en een ranzige mix van smerigheden opeten. Onsmakelijk is het zeker maar toch een welkome afwisseling van alle 3D/4D attracties.

Daarna stappen we ook nog binnen bij de Horror Makeup show. Twee grappige presentatoren demonstreren daar hoe filmeffecten in horror films tot stand komen. Uiteraard is er iemand de Sjaak in het publiek die als vrijwilliger voor lapje wordt gehouden door de twee grappenmakers. Als ik overigens tijdens de zoektocht naar de vrijwilliger naar Judith zit te wijzen, laat die op niet mis te verstande wijze weten daar niet van gediend te zijn. Helaas wordt zij ook niet gekozen. Dan had ik wel eens willen zien of de presentatoren met hun grappen waren weg gekomen. Een nederlandse is toch wel iets anders dan een amerikaanse dame. En dan heb je nog het verschil tussen nederlands en nederlands :)

Als we na deze show naar buiten stappen blijkt het flinkt te regenen en te onweren. Dat kun je elke dag wel verwachten in Florida met deze temperaturen maar het betekent wel dat voor de meeste mensen de dag er dan op zit. Voor ons niet anders en als het even wat minder hard regent, begeven we ons dan ook richting auto. We moeten nog wat eten en dan we besluiten naar de Mc Donalds te gaan. Niet zomaar eentje, maar blijkbaar de allergrootste Mc Donalds te wereld. Er is een enorme klimhal voor kinderen, een complete speelhal met video games en je kunt er zelfs pizza eten. Wij kijken in ieder geval wat rond en stoppen ons vol met de bekende Mc Donalds fast food en keren daarna huiswaarts.

Thuis aangekomen volgt het dagelijkse ritueel. Een filmpje op Netflix kijken, wat drinken met een zak chips erbij en daarna naar bed. Ook vandaag niet te laat, want morgen moeten we nog vroeger uit de veren. We gaan morgen namelijk naar Discovery Cove, o.a. zwemmen met dolfijnen. We hebben daar een hele dag geboekt inclusief ontbijt wat al vanaf 7:15 van start gaat. Gelukkig tot een uurtje of 10:15 dus we hoeven er niet al om 7:15 te zijn. Maar we kunnen ook niet te laat gaan, want dat zou ook weer zonde van de duur betaalde tijd zijn. Ja, want vermaak in amerika mag een paar centjes kosten!