USA 2018 dag 18: Naples

9 augustus 2018 - Naples, Florida, Verenigde Staten

naples big houseVandaag gaan we een klein beetje Naples ontdekken. Nadat Lotte klaar is met haar ochtendduik in het zwembad, gaan we richting het oude gedeelte van Naples. Het oude Naples ligt een kleine 7 mijl ten zuiden van ons huisje. We rijden eerst wat rond door dit gedeelte van Naples, en dan met name 3rd Street en 5th Avenue South, want dat zijn de mooiste straten. Aan 3rd Street liggen met name kasten van huizen. Ze zijn allemaal in lichte pastelkleuren geschilderd in combinatie met wit houtwerk. Stuk voor stuk mooie optrekjes en ze zullen wel een fikse duit kosten. Sowieso lijkt Naples een stad te zijn voor de wat beter bedeelde amerikanen. Dat zie je naast de huizen ook aan de mensen op straat (of het gebrek van zwervers op straat) en ook bijvoorbeeld aan het feit dat het stikt van de biologische, en dus ook duurdere, supermarkten.

naples pierNa de tourtocht langs de mooie optrekjes, gaan we naar de pier van Naples. De pier loopt een flink stuk de zee in en naast toeristen zie je vooral hobby vissers. Als je in het water kijkt, dan zie je scholen van duizenden kleine visjes. Ondanks dat er flink op gevist wordt en ook veel visjes aan de haak worden geslagen, blijven ze rond de pier hangen. Er hangen ook flink wat vogels rond de pier, uiteraard azend op al de vis die zich in het water bevindt. Op borden op de pier wordt aangegeven wat je allemaal moet doen om de pelikanen te beschermen. We zien zelf geen pelikaan, maar het komt erop neer dat je er te allen tijde voor zorgt dat pelikanen niet ten onder gaan aan de vishaakjes die vaker gewoon worden afgeknipt van de lijn. Vanaf de pier zie je zover je kunt kijken wit zandstrand, zowel richting noorden als zuiden. Wij zitten zelf ten noorden van de pier en zullen straks daar naar het strand gaan, want we hebben geen zwemspullen bij ons.

naples beach 2Na het bezoekje aan de pier keren we huiswaarts om daar de zwemspullen op te pikken en richting 'ons' strand te gaan. Het is niet zover bij ons vandaan maar een half uur lopen met alle spullen is toch net teveel van het goede. En dus laden we de handdoeken, strandstoeltjes en parasol in de auto en karren richting strand. We moeten echter rechtsomkeer maken halverwege, want we hebben geen portemonnee meegenomen. En omdat nergens gratis parkeren is aan het strand moeten we even terug om geld op te pikken. Eenmaal de auto geparkeerd bij een vlakbij het strand gelegen parkeerplaats ploffen we met onze spullen op het strand. We gaan gelijk in het water en dat is verrassend warm. Dat het niet koud zou zijn, dan hadden we wel verwacht maar het water lijkt zelfs warmer te zijn dan in het zwembad. Na een meter of 20 wordt het water weer ondieper en kun je een meter of 20 over een zandbank lopen. Daarna wordt het echt diep en kun je niet meer verder. Een paar andere mensen op het strand staan te poseren met een zeester met een diameter van pak hem beet 30 cm. Ze hebben dat dier gevangen maar zetten hem netjes terug in het water nadat ze de nodige kiekjes hebben genomen. Zelf vinden we geen zeesterren maar treffen we wel een aantal dode vissen aan die aangespoeld zijn. Yuck, maar dat hoort ook bij de zee en het strand. Waar ze aan overleden zijn, is mij overigens niet bekend.

naples beach 3

naples swimming pool

Na een paar uurtjes is het mooi geweest en keren we weer huiswaarts. Het is echter nog steeds verdomd warm en Judith en ik duiken gelijk het zwembad in als we bij het huisje arriveren. Wat is het toch lekker om een zwembad te hebben in je eigen tuin. Maar dan moet het water dan ook wel zo lekker warm zijn als hier. Na het zwemmen is het douchen geblazen, want nog steeds zit het strandzand op plekken waar het niet hoort te zitten. Na het douchen bestellen we een pizzaatje bij Domino's. Deze jongens zijn hier toch echt een stuk groter maar vooral machtiger dan in Nederland. Met name de overdaad aan kaas hakt erin. De amerikanen zijn echt verzot op kaas. Daarna weer een filmpje en dan weer het bed in. Morgen moeten we dit leuke knusse huisje helaas al weer verlaten en gaan we met de nodige tussenstops op weg naar Key West.