USA 2018 dag 14: Orlando

5 augustus 2018 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

universal adventure islandVandaag gaan we naar Universal Adventure Island, het tweede themapark van Universal waarvoor we kaartjes hadden gekocht. We zijn lekker op tijd wakker en we proberen rond de klok van 9:00 uur bij Universal te zijn. Het lukt bijna, maar niet veel later dan dat zijn we inderdaad bij Universal. We parkeren de auto dit keer op de parkeerplaats van TGIF (Thank God It's Friday), die tegenover Universal ligt. Uiteraard mag dit eigenlijk niet, want de parkeerplaats is uitsluitend voor gasten van TGIF. Maar aangezien ze pas gaan wegslepen als je auto er meer dan 24 uur staat, zetten wij hem daar neem en besparen zo 22 dollar parkeerkosten. We moeten nu wel een paar honderd meter verder lopen, maar na een beetje door stappen staan we dan weer voor de ingang van de Universal parken.

universal spidermanWe hadden al kaartjes en we kunnen dus gelijk doorlopen naar binnen. Ook onze drinkbeker en popcornbeker die we de vorige keer hadden gekocht zijn mee. Met deze krijg je gratis drink refills en popcorn refills voor 2 dollar. Het plan is om van achter naar voren te beginnen in het park om de lange wachttijden zoveel mogelijk te vermijden. We komen echter snel langs Spiderman en ik had al gezien dat deze attractie normaliter flink in trek is. De wachttijd is nu maar iets van 15 minuten en dus nemen we die gelijk even mee. Judith slaat over, want die heeft het wel een beetje gehad met de 3D/4D attracties en wil liever niet kotsmisselijk worden vandaag. Wij worden wel door Spiderman meegesleurd in een wild avontuur waar we Doc Oc en zijn mannen verslaan. Dit was echt wel een van de gaafste 3D/4D attracties, waarbij echt water en vuur van de partij zijn. Ik had ook niets anders verwacht van mijn all-time favoriete stripheld :)

universal water rideWe snellen vlug verder richting achterkant van het park, waar het deel van Harry Potter zich bevindt. Onderweg komen we een waterbaan tegen, Dudley Do-Right's Ripsaw Falls, en die heeft een wachttijd van 5 minuten. Deze kunnen we niet laten schieten en pikken ook deze snel mee. We lopen naar binnen en zijn zo ongeveer de enigen die erin lijken te gaan. Voor ons zien we niemand en we slingeren door de paadjes heen richting begin van de ride. Als we binnen lopen, blijken we op een gegeven moment de weg kwijt te zijn. We staan weer buiten en hebben klaarblijkelijk een verkeerde afslag genomen. Snel terug! Dit keer zie ik gelukkig waar we de verkeerde afslag nemen. Een zijgangetje is totaal niet opvallend er er stond ook niemand om mensen te juiste richting op te sturen. Waarschijnlijk is het nog niet druk genoeg om iemand daar neer te zetten. Achter ons zie ik dat een 10-20 mensen ook deze gang voorbij lopen en richting uitgang gaan. Nou ja, ze komen er vanzelf wel achter, net zoals wij.

universal dryerBij de ride aangekomen, spreek ik snel een van de medewerkers aan om aan te geven dat mensen verkeerd lopen boven en hij belt gelijk hulp. In ieder geval zijn wij er wel en we kunnen er gelijk in. Eenmaal in de krappe boomstam gepropt begint de ride. Het eerste deel zou eigenlijk een rustige opmaat moeten zijn richting apotheose, maar gelijk in de eerste bocht krijgen we een enorme golf over ons heen en we zijn alle vier gelijk drijfnat. We slingeren met de nodige liters water in de onderbroek door het water en komen uiteindelijk op het hoogste punt uit, waarna we naar beneden schieten en onderaan een heuze tsunami veroorzaken. Gek genoeg worden we daar echter niet of nauwelijks nat(ter) van. Uiteindelijk stappen we dus alle vier kleddernat uit. Even verderop staan "People Dryers". Voor een paar dollar kun je je droog laten blazen. Nou ja, gezien de Floridiaanse temperaturen zulllen we sowieso snel droog zijn.

Wederom op naar de achterkant van het park. De volgende attractie is Kong, Skull Island en ook die besluiten we mee te pikken. De wachttijd is hier 30 minuten, maar normaliter is die iets van 90 minuten of maar later op de dag en dus pikken we deze mee. Tot Judith's deceptie blijkt ook dit een 3D/4D attractie te zijn, maar dat wist ik niet. Gelukkig valt het mee en is het vergelijkbaar met Fast & Furious uit het andere park. We worden met een man of 40 in een bus gepropt en die rijd rond waarbij je links en rechts van de bus 3D beelden krijgt te zien. Een keer de ogen dicht knijpen maar zo komt ze er prima door heen. Het is overigens wel schrikken als je continue in 3D van de extreem uit de kluiten gewassen beesten op je af ziet komen. Niet alleen King King is groot, maar alles op Skull Island is (net zoals de film) enorm veel groter dan normaal. Dinosaurussen, wormen, spinnen en andere soorten ongedierte moeten we van ons af houden. Gelukkig was het niet echt allemaal!

universal jurassic parkEn nu is het dan eindelijk tijd om naar Harry Potter aan de achterkant van het park te gaan. Nou ja, ware het niet dat we de Jurassic Park water ride tegen komen zonder wachttijd en dus kunnen we ook die niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Je zit hier in een grote boot met een man of 20 en vaart door Jurassic Park. We zien wat mechanische dino's om ons heen en we sluiten af met een fikse plons van een meter of wat hoogte. Iets wat bij een water attractie niet mag ontbreken. Gelukkig worden we hier niet weer kletsnat.

En dan is het dan nu echt zover dat we bij Harry Potter aanbelanden. Ze hebben hier het dorpje Hogsmeade nagebouwd. Hogsmeade ligt vlak in de buurt van Hogwarts en dat kasteel kun je dan ook bezoeken. We begeven ons richting de attractie die ook nu weer een combinatie van achtbaan en 3D beelden gaat zijn. Het is gelukkig nog niet druk en we kunnen flink doorlopen. We lopen door het kasteel en komen eigenlijk redelijk veel bekende zaken gaande weg tegen. Het dejavu-gehalte is behoorlijk hoog en we komen erachter dat deze attractie een kopie is van de Harry Potter attractie in California. Het enige verschil is dat we nu geen 3D brillen krijgen. Huh, dit was toch een 3D attractie? Nou het blijkt niet nodig te zijn om brillen te dragen, want de techniek is al zover dat ze 3D beelden kunnen maken die je zonder bril ook daadwerkelijk is 3D kunt waarnemen. Kan ik dat aub op mijn tv krijgen thuis?!? Hoe dan ook, net voordat we instappen besluit Judith de rit over te slaan en dus gaan Lotte, Femke en ik alleen onze vrienden uit de Harry Potter films begeleiden op een wilde tocht door Hogwarts en er omheen. Hij was weer erg leuk, maar toch jammer dat het exact hetzelfde was als in California.

universal hogwarts universal hogsmeade universal hogsmeade2

universal funNa deze attractie snuffelen we wat door Hogsmeade en nadat we ergens een klein hapje hebben gegeten, keren we om richting begin van het park. We hebben al bijna alle spannende attracties gehad op twee na, Dr. Dooms Fearfall en de Hulk achtbaan. Als we daar zijn gaan we (iedereen behalve Judith) beide attracties in. Dr. Dooms Fearfall is een 50 meter hoge toren waar je naar beneden gaat vallen. Alleen blijkt dat je niet naar boven wordt getakeld en omlaag gaat vallen, maar dit ding schiet je naar boven met een noodvaart. Echt leuk, maar hij is wel snel voorbij. En dus naar de Hulk achtbaan. Ook deze schiet je weg naar boven, gevolgd door 2 loopings en een stuk of 5 kurketrekkers. Omdat je hier echter gewoon in karretje op de rails zit, zie je alles aankomen en valt de duizeligheid en misselijkheid na afloop reuze mee.

universal wetNu we alles gehad hebben, kunnen we eigenlijk al gaan. Alhoewel, er is nog een water attractie die we niet hebben gedaan, namelijk Popeye & Bluto's Bilge-Rat Barges. Een hele mond vol, maar het is een vergelijkbare waterbaan als de Piranha in de Efteling. Oftewel een ronde boot met stootkussens, drijvende op een wild water baan. Als afsluiter gaan we die maar doen en dan kan Judith ook gewoon mee. Ze lijkt er niet veel zin in te hebben, maar toch gaat ze mee. Als we instappen doen we snel allemaal de schoenen uit en leggen die in het midden in de daarvoor gemaakt waterdichte afscherming. Goh, je zou toch wel eens een beetje nat kunnen worden. En ja hoor, gelijk bij de eerste splash is iedereen natter dan nat. Niet alleen worden we nat door het gespetter, maar er wordt ook door andere bezoekers met niet al te lullige waterkanonnen op je gespoten en komen langs diverse niet te missen watervallen. Als we uitstappen, is er niemand in het bootje die een vierkante centimeter kan aanwijzen die niet nat geworden is. Gelukkig heb ik mijn splinternieuwe Vans schoenen toch nog op tijd uit gedaan en zijn deze droog gebleven. Buiten bij deze attractie staat geen "People Dryer" maar een "Family Dryer". Deze attractie is van voor te achter gemaakt om je volledig te doorweken. Nou ja, het is weer iets van 35 graden en dus zullen we toch weer snel droog zijn.

Omdat we alles gehad hebben, gaan we terug naar de auto, die gelukkig inderdaad niet weggesleept blijkt te zijn. We doen als we thuis zijn nog even wat boodschappen voor de barbecue en die gaat 's avonds ook aan. Zalm, spareribs en gekruide kipfilets gaan de barbecue op en Lotte eet een pizza. De buikjes zijn weer rond en zoals altijd sluiten we af met een filmpje. Dit keer gaan we nog eerder naar bed, want a) we zijn goed bek af en b) morgen moeten we nog vroeger op om weer naar Aquatica te gaan en voor de drukte binnen te zijn. Hopelijk dit keer met kaartjes!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl